مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج

مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج

فواید یوگا چیست؟ کدام نوع یوگا برای تناسب‌اندام مناسب است؟ چند جلسه تمرین در هفته کافی است؟ چرا یوگا اینقدر پرطرفدار است؟ چگونه می‌توان در خانه این تمرینات را انجام داد؟ معمولاً افراد پیش از شروع تمرینات یوگا با این سؤالات روبرو می‌شوند. در ادامه توضیحات کاملی در مورد انواع روش‌های این ورزش و فوایدی که از تحقیق درباره ورزش یوگا به دست آمده، ذکر می‌کنیم.

اگر مشکلات جسمانی خاصی داشته و می‌خواهید برای رفع آن‌ها از یوگا استفاده کنید، حتماً پیش از شروع تمرینات با یک متخصص طب ورزشی مشورت کنید. پزشک شما را راهنمایی کرده و حرکات مفید و مضر برای شرایط شما را توضیح می‌دهد.

ورزش یوگا چیست؟

یوگا چه نوع ورزشی است؟ ورزش یوگا به انگلیسی yoga، ترکیبی از تمرینات بدنی، کنترل تنفس، آرامش، کنترل رژیم غذایی، تفکر مثبت و مدیتیشن است. هدف از انجام تمرینات یوگا هماهنگی در بدن، ذهن و محیط است. فعالیت‌های بدنی در این ورزش کمتر از سایر ورزش‌ها است و بیشتر روی تکنیک‌های تنفس تمرین می‌شود. بیشتر مردم با حرکات فیزیکی و موقعیت‌های مختلف در این تمرینات آشنا هستند، اما این تمرینات فواید بیشتری دارد.

قدمت یوگا بسیار زیاد است و احتمالاً در هند به وجود آمده است. حرکات آن شامل مدیتیشن و تکنیک‌های تنفس برای ارتقاء سلامت روح و جسم است. با این حرکات استقامت، قدرت، آرامش و انعطاف‌پذیری بهبود پیدا می‌کند. این ورزش انواع مختلفی داشته و رشته‌های زیادی دارد. این ورزش جزء محبوب‌ترین ورزش‌ها در سراسر جهان محسوب می‌شود.

یوگا از کلمه سانسکریت به معنی «اتحاد» یا «پیوستن» گرفته شده است. قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش در شمال هند می‌رسد. راهبان هندی در اواخر دهه ۱۸۹۰ دانش خود را در یوگا به کشورهای غربی منتقل کردند.

یوگا تراپی چیست؟

یوگاتراپی، درمانی انطباقی از تکنیک‌های این ورزش برای افراد با چالش‌های سلامتی است. درمانگران یوگا رژیم‌های خاصی از وضعیت‌ها، تمرین‌های تنفسی و تکنیک‌های تمدد اعصاب را متناسب با نیازهای فردی تجویز می‌کنند.

لوازم ضروری یوگا چه هستند؟

اگر می‌خواهید ورزش را شروع کنید، توصیه می‌کنیم لوازم زیر را همراه خود داشته باشید:

  • تشک یوگا یا مت: بسیاری از مربیان یوگا از شما می‌خواهند که تشک یوگای خود را به کلاس بیاورید.
  • لباس ضروری یوگا (لباس ورزشی)
  • حوله یا پتو برای افرادی که مت ندارند
  • کیف یا اسلینگ
  • تسمه یا کمربند
  • نوارهای مقاومتی یوگا

بهترین زمان ورزش یوگا کی است؟

بهترین ساعت برای ورزش یوگا طبق نظر بیشتر ورزشکاران، صبح است. اکثر افراد یک جلسه تمرین در صبح را انرژی‌بخش و با طراوت می‌دانند. ناگفته نماند که اگر یک جلسه یوگا را در صبح برنامه ریزی کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که آن را انجام دهید.

فلسفه یوگا چیست؟

فلسفه کلی رشته یوگا در مورد اتصال ذهن، بدن و روح است. این ورزش ۶ شاخه اصلی دارد که هر شاخه بر موارد خاصی تمرکز داشته و مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت را نشان می‌دهد. این ۶ شاخه عبارت‌اند از:

تفاوت پیلاتس و یوگا چیست؟

تکنیک‌های تنفس در این دو ورزش متفاوت است. در یوگا تمرینات تنفسی به شخص کمک می‌کند تا به آرامش برسد. تمرکز بر نحوه نفس کشیدن مهم است. اما در پیلاتس تنفس به‌عنوان تکنیکی برای تأمین انرژی موردنیاز عضلات در تمرین است. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی در این است که یوگا برای بهبود انعطاف‌پذیری بدن کاربرد داشته و به‌تدریج انعطاف‌پذیری مفاصل را هم بیشتر می‌کند. اما پیلاتس بر تقویت عضلات و بهبود ماهیچه‌های متراکم تمرکز دارد.

فرق یوگا با ایروبیک چیست؟

ایروبیک یک تمرین سریع است که شامل حرکات با شدت بالا و تکراری است و به سوزاندن کالری کمک می‌کند. یوگا بر تمرکز حواس، وضعیت بدنی خوب و تکنیک تنفس صحیح تمرکز دارد.

فرق یوگا با ژیمناستیک چیست؟

ژیمناستیک و سایر هنرهای نمایشی فیزیکی بر اصل رقابت و نمایش تمرکز دارند، در حالی که یوگا خروج از آن ذهنیت رقابتی و پذیرش زندگی و آرامش را ترویج می‌کند. یک معلم یوگا بیشتر یک راهنما است تا یک مربی و شما را تشویق می‌کند تا حس خوبی داشته و بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

فواید ورزش یوگا چیست؟

بسیاری از افراد قبل از شروع این ورزش از مربی می‌پرسند که یوگا برای چه چیزی خوب است؟ باید گفت یوگا فواید زیادی برای جسم و روح دارد. از تکنیک‌های آن در برنامه‌های ارتقاء سلامت، برنامه‌های درمان سوءمصرف مواد و درمان مکمل برای بیماری‌هایی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیماری‌های کرونری قلب و سرطان استفاده می‌شود. این تمرینات یک روش خودیاری کم‌هزینه است.

یوگا اتحادی از سیستم‌های اندام‌های بدن با آگاهی در ذهن است. یوگا بین بدن، ذهن و انرژیِ (روح) ارتباط ایجاد کرده و آرام‌بخش است. انجام این تمرینات در نهایت منجر به سلامت جسمانی، کنترل ذهنی و در نهایت خودشناسی می‌شود. یوگا فواید جسمی و روحی زیادی دارد. اثرهای درمانی در یوگا عبارت‌اند از:

  • ایجاد قدرت عضلانی
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود تنفس
  • بهبود سلامت قلب
  • کمک به درمان اعتیاد
  • کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و درد مزمن
  • بهبود خواب
  • افزایش رفاه عمومی و کیفیت زندگی.

یوگا برای لاغری (ورزش یوگا برای تناسب اندام)

یوگای سنتی به‌عنوان تمرینات هوازی در نظر گرفته نمی‌شود، اما انواع خاصی از یوگا وجود دارد که سبک‌های فعال و شدید بوده و شخص بیشتر کالری می‌سوزاند. این حرکات به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کنند. وینیاسا و یوگای قدرتی معمولاً در سالن‌های یوگای داغ ارائه می‌شوند. این نوع تمرینات دائماً شما را در حرکت نگه می‌دارد و به سوزاندن کالری کمک می‌کند.

تمرینات این ورزش باعث تقویت ماهیچه‌ها و بهبود متابولیسم می‌شوند. یوگای ترمیمی نوع خاصی از این ورزش بوده که به کاهش وزن کمک می‌کند. یک تحقیق نشان می‌دهد که این نوع تمرین در کاهش وزن از جمله چربی شکمی برای خانم‌های دارای اضافه‌وزن مؤثر است.

برای کاهش وزن باید چند روز در هفته یوگا انجام داد؟

برای کاهش وزن باید تا جایی که ممکن است، تمرینات را در برنامه خود قرار دهید. اگر بتوانید حداقل ۳ تا ۵ بار در هفته به مدت حداقل یک ساعت تمرینات فعال و شدیدی انجام دهید، نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد. اگر مبتدی هستید، تمرینات را به‌آرامی شروع کنید. تمرین ۲۰ دقیقه‌ای برای شروع می‌تواند مناسب باشد.

به‌مرور می‌توانید قدرت و انعطاف‌پذیری بیشتری پیدا کنید. بهتر است در هفته یک روز را به خود استراحت دهید. بهتر است این تمرینات را با فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا ترکیب کنید. در این صورت شرایط قلبی عروقی هم بهبود پیدا می‌کند.

ورزش یوگا برای افزایش قد

رشد قد پس از پایان بلوغ متوقف می‌شود. اما با انجام برخی تمرینات یوگا می‌توان کمی افزایش قد داشت. برخی از تمرینات بدن را کشیده و انعطاف‌پذیری را بیشتر می‌کند. به‌عنوان‌مثال در حرکتی به نام ژست کوه دست‌ها را باید بالا گرفت و به هم قفل کرد. با ایجاد کشش در کل بدن ماهیچه‌ها کشیده شده و به‌مرورزمان کمی افزایش قد و بهبود راهکار را می‌توان مشاهده کرد.

یوگا قبل از خواب

یوگا به شما کمک می‌کند تا استرس را کاهش دهید و پس از یک روز پرمشغله و طولانی آرامش پیدا کنید. چند دقیقه انجام تکنیک یوگا قبل از خواب، به بدن و ذهن شما کمک می‌کند تا برای استراحت شبانه آماده شوید همچنین می‌تواند به درمان بدن درد برای استراحت بهتر کمک کند.

مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج
مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج
مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج
مربی یوگا و مدیتیشن کرج-مربی یوگا و مدیتیشن در منزل کرج