مربی یوگا تهران-آموزش یوگا تهران-یوگا و مدیتیشن تهران

مربی یوگا تهران-آموزش یوگا تهران-یوگا و مدیتیشن تهران

یوگا چیست؟

یوگا ورزشی است با قدمت بسیار زیاد که شامل وضعیت های فیزیکی، تمرکزی و تنفسی است. تمرین منظم یوگا می تواند استقامت، قدرت، آرامش، انعطاف پذیری و تندرستی را افزایش دهد. یوگا توانسته در بین سایر رشته‌های جدید امروزی، جایگاه خود را حفظ کند.

با شنیدن نام این رشته ورزشی ذهن شما در ابتدا به سمت آرامش روح و روان کشیده می‌شود. این امر بی دلیل نیست. زیرا yoga در واقع حرکات کششی و تنفسی است که کمک فراوانی به آرامش فرد می‌کند. فوایدی که برای این ورزش برشمرده‌اند بسیار مشابه با تای چی و دیگر هنرهای رزمی است.

آشنایی با ورزش یوگا

یوگا شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ این موضوع در ذهن بسیاری از ما ثبت شده است که انجام دادن این ورزش یک راه مفید و موثر برای رسیدن به آرامش و در واقع یکی از روش‌های مدیتیشن است. تاریخچه‌ی آن به 5000 سال قبل برمی‌گردد و استادان معتقد بوده‌اند که منشاء آن شامانیسم باستان است. هدفی که این مکتب داشت شفا دادن مردم و سوق دادن آنها به سمت مذهب بوده است.

با گذشت زمان yoga ابتدا در هند و بعد در سایر مکاتب شرقی گسترش یافت. اساتید اولیه، سبک‌های کلاسیک را به وجود آوردند که در تمدن‌های شرق تمرین می‌شد. با این حال تا قرن نوزدهم به کشورهای غربی راه پیدا نکرد. اما از قرن بیستم به بعد ناگهان به صورت چشمگیری رونق پیدا کرد. به گونه‌ای که در حال حاضر در تمامی کشورهای دنیا مدارسی برای آموزش یوگا وجود دارد.

می‌توان گفت یک ورزش ذهنی است که به شما می‌آموزد چگونه شخصیت خود را گسترش دهید، تنش زدایی انجام دهید و به آرامش دست یابید. کمترین کسی می‌تواند منکر تاثیرات این ورزشی ذهنی بر روی سالم سازی تن و روان شود. در حال حاضر کلاس آنلاین یوگا به سه بخش تقسیم شده است:

آموزش بدنی
آموزش تنفسی
آموزش ذهنی

معرفی چاکراها

براساس طب هندی و علوم معنوی باستان، بدن فیزیکی چیزی بیشتر از استخوان ها، عضلات و اندام های احاطه شده با پوست است. بلکه از لایه هایی از میدان های انرژی تشکیل شده است که بدن فیزیکی را احاطه کرده است.

یوگا معتقد است که چاکراها نقاط مرکزی انرژی، افکار، احساسات و بدن فیزیکی هستند. به گفته ی مربی های یوگا، چاکراها تعیین می کنند که افراد چگونه جهان واقعی را از طریق واکنش های عاطفی، خواسته ها و نفرت ها، سطح اعتماد به نفس و ترس و حتی علائم و اثرات فیزیکی تجربه کنند. هنگامی که انرژی در چاکرا مسدود می شود، باعث ایجاد عدم تعادل فیزیکی، ذهنی یا عاطفی می شود. این عدم تعادل با علائمی مانند اضطراب و بی حالی ظاهر می شود. آساناها وضعیت و حالات فیزیکی در هاتا یوگا هستند. افرادی که یوگا تمرین می کنند از آساناها برای آزاد کردن انرژی و تحریک چاکرای نامتعادل استفاده می کنند.

7 چاکرای اصلی وجود دارد که هر کدام دارای اولویت و تمرکز خاص خودش است:

  1. چاکرای ریشه یا مولادهارا (Muladhara)
  2. چاکرای خاجی یا سوادهیستانا (Svadhishthana)
  3. چاکرای شبکه خورشیدی یا مانی پورا (Manipura)
  4. چاکرای قلب یا آناهاتا (Anahata)
  5. چاکرای گلو یا ویشودا (Vishuddha)
  6. چاکرای چشم سوم یا آجنا (Ajna)
  7. چاکرای تاج یا ساهاسرارا (Sahasrara)

معرفی 8 شاخه یوگا

8 شاخه یوگا، مسیر 8 قسمتی برای داشتن یک زندگی یوگی و یافتن هارمونی است. این 8 شاخه به بیش از 1500 سال قبل از یوگا سوتراهای پاتانجلی که یکی از تاثیرگذارترین متون یوگایی است که امروز می شناسیم، برمی گردد. هر شاخه گامی برای داشتن زندگی بهتر و دستیابی به سطح بالاتری از آگاهی است. در یوگا سوترا پاتانجلی، این مسیر هشت گانه اشتانگا نامیده می شود که در لغت به معنی هشت عضو یا هشت شاخه است.

چه کسی 8 شاخه یوگا را خلق کرد؟

این مسیر هشت گانه از یوگا سوتراهای پاتانجلی، مجموعه ای از متون منسوب به فیلسوف و حکیم هندی پاتانجلی، که احتمالاً بین سال های 200 قبل از میلاد تا 200 پس از میلاد نوشته شده است، آمده است. با این وجود پاتانجلی همه ی اینها را به تنهایی انجام نداده است. یوگا سوتراها متون و سبک های اعتقادی متعددی را که در قرن های قبل از آن ایجاد شده بودند را ادغام می کند. می توان اینگونه گفت که پاتانجلی حکمت ها و دیدگاه ها را از دسته ای از سنت های معنوی جمع آوری کرد تا یوگا سوتراها را ایجاد کند. در نهایت آنچه ایجاد شد تاثیر بزرگی بر یوگایی که امروزه می شناسیم گذاشته است.

شاخه اول: یاما (YAMA)

اولین مورد از 8 شاخه یوگا یاما است که به معیارهای اخلاقی، درستکاری، تمرکز بر رفتار ما و نحوه ی رفتار ما در زندگی می پردازد. در حالی که تمرینات یوگا می تواند قدرت بدنی و انعطاف پذیری را افزایش دهند و به آرامش ما کمک کنند، اما اگر در زندگی روزمره همچنان ضعیف و تحت استرس باشیم، چه فایده ای دارد؟ پنج یاما وجود دارد:

  • آهیمسا (Ahimsa): عدم خشونت
  • ساتیا (Satya): راستگویی
  • آستیا (Asteya): دزدی نکردن
  • برهماچاریا (Brahmacharya): استفاده درست از انرژی، پاکدامنی
  • آپاریگراها (Aparigraha): طمع نداشتن

یوگا تنها 1 ساعت تمرین روی مت نیست، بلکه تمرینی است برای دگرگونی و سود بردن از هر جنبه ی زندگی. اگر بتوانیم مهربان و راستگو باشیم و انرژی خود را به نحوی ارزشمند استفاده کنیم، نه تنها به خود، بلکه به همه چیز و همه اطرافیانمان سود خواهیم رساند.

شاخه دوم: نیاما (NIYAMA)
نیاما وظایف و تعهدات ما نسبت به خودمان است. اما می توان آن را نسبت به اعمال ما در مقابل دنیای خارج هم در نظر گرفت. پنج نیاما وجود دارد:

ساواشا (saucha): پاکیزگی
سانتوشا (santosha): قناعت
تاپاس (tapas): نظم
سوادهیایا (svadhyaya): خودآموزی
ایشوارپرانیدهانا (isvarapranidaha): تسلیم شدن به قدرتی بالاتر
نیاما معمولا توسط کسانی که مایل به سفر بیشتر در مسیر یوگی هستند انجام میشود و برای ساختن شخصیت در نظر گرفته شده است.

شاخه سوم: آسانا (ASANA)
سومین شاخه آسانا است که جنبه ی فیزیکی یوگا می باشد. اگر بخواهیم صادق باشیم، کلمه ی آسانا در اینجا به معنی توانایی ایستادن روی دست یا خم به عقب نیست. پاتانجلی، آسانا را به عنوان یک وضعیت ثابت و راحت توصیف می کند. اما این بدان معنا نیست که ما باید به دنبال حالت و وضعیت های راحت باشیم، بلکه باید برای یافتن ثبات و راحتی در وضعیت ها تلاش کنیم.

شاخه چهارم: پرانایاما (PRANAYAMA)
شاخه ی چهارم به طور کلی «کنترل تنفس» معنا می شود. شامل تکنیک هایی است که برای تسلط بر فرآیند تنفس و در عین حال تشخیص ارتباط بین نفس، ذهن و احساسات طراحی شده‌اند. پاتانجلی سه حرکت تنفس را نام برده است: دم، بازدم و احتباس، که براساس مکان، مدت و تعداد تنظیم می شود

شاخه پنجم: پراتیاهارا (Pratyahara)

پراتیاهارا، پنجمین شاخه است که به معنی دوری گزینی یا تعالی حسی است. در این مرحله است که ما آگاهانه تلاش می کنیم تا آگاهی خود را از دنیای بیرونی و محرک های بیرونی دور کنیم. زمانی که برای یک تمرین جدی مدیتیشن می نشینیم و فکر می کنیم در حال مراقبه هستیم، این احتمالا اولین کاری است که انجام می دهیم.  در تمرین پراتیاهارا ما آنقدر در چیزی که روی آن تمرکز می‌کنیم جذب می‌شویم که عوامل بیرونی دیگر، ما را آزار نمی‌دهد.

شاخه ششم: دهارانا (Dharana)

هر مرحله از مسیر هشت گانه ما را برای مرحله ی بعد آماده می کند. تمرین پراتیاهارا شما را برای دهارانا  یا تمرکز آماده میکند. بعد از رهایی از هواس پرتی های بیرونی می توانیم با حواس پرتی های ذهنی خود مقابله کنیم. قطعا این کار آسان نیست. ما توجه خود را بر روی یک نقطه متمرکز می کنیم. دوره های طولانی تمرکز به طور طبیعی منجر به مدیتیشن می شود.

شاخه هفتنم دیانا (DHYANA)

مرحله هفتم آشتانگا، جریان بی وقفه تمرکز است. اگرچه تمرکز (dharana) و مدیتیشن (dhyana) ممکن است یکسان به نظر برسند، یک خط تمایز ظریف بین این دو مرحله وجود دارد. در حالی که دهارانا تمرکز یک نقطه ای را انجام می دهد، دیانا، حالتی از آگاهی کامل بدون تمرکز است. در این مرحله ذهن ساکت شده است، و در این سکوت، افکار کمی به وجود می آیند یا اصلا به وجود نمی آیند. قدرت و استقامت لازم برای رسیدن به این حالت سکون بسیار قابل توجه است. اما نباید تسلیم شوید، در حالی که ممکن است کار دشواری باشد، اما به یاد داشته باشید که یوگا یک فرآیند است. حتی اگر به وضعیت آیده آل آگاهی نرسیم، در هر مرحله از پیشرفت خود سود می بریم.

شاخه هشتم: سمادهی (Samadhi)

این آخرین مرحله از آشتانگا است. پس از اینکه روابط خود را با دنیای بیرون و دنیای درونی خود مجدد سازماندهی کردیم، به پایان سعادت می رسیم. سمادهی را به عنوان حالت خلسه هم توصیف می کنند. مراقبه کننده به ارتباط عمیق الهی و ارتباط متقابل با همه موجودات زنده پی می برد. آنچه پاتانجلی به عنوان تکمیل مسیر یوگا توصیف کرده است چیزی است که انسان ها در اعماق وجود آرزوی آن را دارند: صلح.

مربی یوگا کرج-مربی ورزشی کرج-مربی یوگا و مدیتیشن کرج

مربی یوگا برای بیماران ام اس در کرج-درمان ام اس با یوگا در کرج