ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

اگر دردی در بدن و بافت ماهیچه‌های خود احساس می‌کنید و یا اگر تنش‌های فردی و اجتماعی باعث شده که احساس اضطراب کنید، از ماساژ درمانی استفاده کنید. در این روش با دستکاری بافت‌ها و عضلات بدن دردها کم می‌شوند و آرامش خواهید داشت. معمولا در ماساژ درمانی از روغن‌های ارگانیک هم استفاده می‌شود. در این مقاله به تفصیل توضیح خواهیم داد که انواع ماساژ چیست و رابطه ماساژ و رایحه درمانی چیست. در انتهای مقاله نیز به شما کمک می‌کنیم تا از روغن‌های ارگانیک خالص برای ماساژ خریداری کنید.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آن می‌پردازیم:

  • تعریف ماساژ
  • ماساژ درمانی چیست؟
  • تاریخچه ماساژدرمانی چیست؟
  • فواید ماساژ چیست؟
  • مواردمنع انجام ماساژ چیست؟
  • انواع ماساژ چیست؟
  • رایحه درمانی و ماساژ درمانی
  • از چه روغن‌هایی برای ماساژ می‌توان استفاده کرد؟
  • انواع روغن ماساژ
  • روغن ماساژ خوب 3 ویژگی دارد
  • طرز استفاده از روغن ها در ماساژ

تعریف ماساژ

کلمه ماساژ از یک کلمه یونانی به نام Massein که به معنای “مالیدن” است گرفته شده است. ریشه این کلمه، لغت لاتین Manus به معنای ” دست گرفته شده” است. به طور کلی، ماساژ دادن عبارت است از یک سری حرکات منظم، مرتب و اصولی که روی بافت‌های بدن به منظور اهداف خاصی انجام می‌شود. به عبارت دیگر ماساژ دادن عبارت است از یک سری مهارت‌های دستی که به‌طور منظم و خاص بر روی بافت‌های بدن جهت تاثیر بر سیستم عصبی، عضلانی، پوست، مفاصل و گردش خون به‌کار می‌رود.

ماساژ درمانی چیست؟

ماساژدرمانی یک پدیده جالب، پویا و در عین حال ساده است که می تواند به سلامت پایدار شما بینجامد. این روش به تهیه ابزارهای مخصوص، دارو و هزینه نیازی ندارد. نیروهای قوی و شفادهنده حاصل از ماساژدرمانی باعث تجدید انرژی، زنده‌دلی و زیبایی می‌شود و بیماری و درد از زندگی شما دور می‌شود. در ادامه مطلب با انواع ماساژ آشنا می‌شوید.

بدن شما از آن دسته از نیروهای انرژی برخوردار است که در ماه، ستارگان و خورشید وجود دارد. این نیروها از طریق یک سیستم الکتریکی با کلیدهای فراوان کنترل می‌شود. مدارهای اصلی در درون هر عضو، غده و عصب در جریان است. همچنین کانون‌های فشار این مدارها در دست‌ها، پاها و قسمت‌های دیگر بدن قرار دارد. با ماساژ دادن و به کار انداختن این کانون‌های فشار، نه تنها درد متوقف می‌شود بلکه نیروی شفابخشی از طریق خطوط الکتریکی که قبلا بسته بودند، به کلیه قسمت‌های بدن ارسال می‌شود. وقتی این مجاری حیاتی بسته باشند، غدد و اندام‌هایی که بد کار می‌کنند شما را بیمار می‌کنند.

درون انسان نیرویی وجود دارد که می‌تواند التیام بخش باشد. بنابراین می‌توان از طریق ماساژ درمانی، موجی از الکتریسته و پرتو التیام بخش را به کانون‌های انرژی شخص دیگر بفرستیم. در هر حال بیشتر انسان‌ها این نیرو را به میزان کامل رشد نداده‌اند. در طی سال‌های اخیر ثابت شده است که روش ماساژ درمانی درکمک به سلامتی اعضای بدن با موفقیت همراه بوده است و در صورت به کارگیری صحیح و مناسب از آن، همواره موثر خواهد بود. ماساژ درمانی نه تنها به طور طبیعی این مجاری را در زمانی که دچار گرفتگی هستند باز می‌کند، بلکه تا حدودی نیروی حیاتی مغناطیسی (شارژ کننده) را نیز از طریق مجاری به بدن می‌فرستد که مانند یک موج شوک‌آور و شفادهنده عمل می‌کند.

برای کمک به درک سادگی روش ماساژدرمانی، لحظه‌ای را به یاد بیاورید که احساس کرده‌اید جریان برقی از سراسر اعصاب شما گذشته است و اثر آن بر روی اعصاب شما مشخص است (به طور مثال: هنگامی که ناگهان ترسیده‌اید و یا دندانپزشک شما گفته است نیاز به کشیدن دندان دارید و یا زمانی که چند رشته از موی شما کشیده شده است.) این احساس، معمولا از سراسر بدن شما عبور می‌کند، این مثال‌ها، به خوبی چگونگی انتقال انرژی حیاتی الکتریکی را در زمان انجام ماساژدرمانی نشان می‌دهد.

تاریخچه ماساژدرمانی چیست؟

تاریخچه این درمان به حدود 2700 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. در متن کتاب امپراطور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین) برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات بر روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود 400 سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یک درمان به خصوص در درمان آسیب‌های ورزشی و جنگی، به پزشکان گوشزد کرد. در اسناد قدیمی مدارکی در مورد استفاده ژاپنی‌ها و نیز سایر تمدن‌ها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است.

ماساژ درمانی به شیوه نوین و علمی، توسط هنریک لینگ بر پایه ماساژ و ورزش بنیان نهاده شده است. دو برادر پزشک آمریکایی به نام جورج و چارلز تیلور پس از تحصیل در سوئد، درسال 1850 این رشته را به امریکا معرفی نمودند.

فواید ماساژ

چرا افراد زیادی از ماساژ استفاده می‌کنند؟ ماساژ فقط باعث سرحالی می‌شود؟ قطعا سلامتی نشانه‌هایی دارد. با ملاحظه تمام موارد، اخرین هدف ماساژ مفید بودن برای همه قسمت‌های بدن است.

کاهش استرس

ماساژ در گردش خون، افزایش میزان اکسیژن بافت‌ها و کاهش فشار زندگی و رفع خستگی عضله ها موثر است و درد مفاصل را بهبود می بخشد. ماساژ سیستم عصبی را تحریک و به هر شکل که انجام شود برای رفع خستگی موثر است.

ماساژ میزان استرس را کاهش می‌دهد. استرس متاسفانه عامل بسیاری از مشکلات سلامتی است. ماساژ می‌تواند به عنوان پیشگیری مورد استفاده قرار بگیرد. تحریک بعضی نقاط، نیروی حیاتی اندام‌های درونی را افزایش می‌دهد و باعث تسکین علائم دردهای متدوال می‌شود. وقتی بدن آرام است، ذهن می‌تواند رفع خستگی کند، وضعیتی که رسیدن به آن از طریق راهی دیگر مشکل است. ماساژ فورا اثرات قابل مشاهده‌ای را در بدن ایجاد می‌کند.

قدرت شفابخش ماساژ

ماساژ یک وضعیت تماس مثبت برای افراد دارای تجربه منفی یا افراد منزوی است که از نظر روان‌شناختی بسیار عمیق و درمان‌کننده است. یک روش خوب برای ارتباط برقرار کردن با یک فرد دیگر و هم چنین ایجاد رابطه‌های احساسی با یک نوزاد است. ماساژ به عنوان بهترین هدیه برای جلب اعتماد طرف مقابل می‌تواند کاربرد داشته باشد.

ماساژ به عنوان بهترین نیروبخش جسمی و حسی می‌تواند عمل کند. ماساژ باعث شل شدن عضلات سفت می‌شود که بر روی وضعیت و حالت چهره اثرگذار است.

افزایش گردش خون، رنگ پوست را بهتر می‌کند و به پوست حیات دوباره می‌بخشد. آرامش اعصاب و سرحالی درونی از طریق حالت و لبخند معلوم می‌شود. یک ماساژ خوب برای بدن و ذهن، باعث ایجاد حالت آرامش و سرحالی می‌شود.

موارد منع انجام ماساژ

افرادی که مشکلات زیر را دارند نباید از ماساژ استفاده کنند:

عفونت، تب، مشکلات قلبی، ازدیاد فشار قلبی، سرطان، واریس، ورمی که هنوز تشخیص داده نشده، مشکلات پوستی، بریدگی ها، آسم، بارداری.

انواع ماساژ

در حال حاضر بیش از 100 روش ماساژ در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها قدمتی کمتر از 30 سال دارند. در طی سال‌های اخیر تئوری‌ها و ایده‌های زیادی در زمینه ماساژ مطرح شده است. ماساژهای زیادی وجود دارند که در انواع درمان‌های طبیعی و مکمل جایگاه ویژه‌ای دارند که به اختصار به انواع ماساژ اشاره می‌کنیم:

ماساژ یومی هوتراپی

این نوع ماساژ یکی از رشته های طب جایگزین است و هم چنین یکی از روش‌های درمان طبیعی که نگاهی سیستماتیک به بدن انسان دارد. پایه‌گذار یومی هوتراپی دکتر سایونجی ماسایوکی است که رئیس انیستیتو طب و پیشگیری ژاپن می‌باشد. این روش مربوط به سال 1982 و در ژاپن معرفی شده است و تا به امروز جهانی گردیده و به علت نتایج درخشان و یگانه آن در پنج قاره جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بعضی از دانشگاه‌ها و انیستیتوهای جهان تدریس می‌شود. در ایران هم در سال 1992 توسط خود دکتر سایونجی ماسایوکی معرفی شد.

یومی هو که از ترکیب دو واژه چینی گرفته شده که به معنای ایجاد تعادل در لگن خاصره است.

این روش درمانی از روش‌های درمانی پزشکی شائولین (اصلاح مفاصل و اسکلت انسان) که نزدیک به استئوپاتی (تشخیص و درمان مشکلات حرکتی) و کایروپراکتیک (علم شناخت مفاصل به ویژه ستون فقرات) می‌باشد بهره می‌گیرد.

یومی هوتراپی که یکی از انواع ماساژ است از 4 روش ماساژ معروف گرفته شده است که عبارتند از: فشار درمانی، ماساژ چینی، رفلکسولوژی و انرژی درمانی و دو جنبه دارد: جنبه پیشگیری و جنبه درمانی.

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)
ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

ماساژ سوئدی

این ماساژ از ضربات التیام بخش، ضربه‌ای و مالشی به منظور ماساژ کل بدن، رفع تنش عضلات و شل کردن عضلات سفت استفاده می‌کند. ماساژ درمانگرهای سوئدی از پنج ضربه اساسی برای درمان استفاده می‌کنند. این ضربات به این صورت انجام می‌شوند: عضلات پتریساژ به آرامی گرفته و بالا آورده می شوند. شست‌های مالشی و نوک انگشتان به شکل دایره‌وار بر عمیق‌ترین بخش عضلات ماساژ را انجام می‌دهند. ضربات خفیف و ملایم ساطوری و ضربات آهسته انجام می‌شود. انگشتان لرزه‌ای محکم بر روی عضله فشار وارد می‌آورند، سپس این ناحیه به سرعت به مدت چند ثانیه تکان داده می‌شود. بر اساس اظهارات ونیس، درمانگر مرکز ساراسوتا، ماساژ سوئدی برای افرادی که گرفتار بی‌خوابی و خستگی عضلانی دارند بهترین گزینه است.

ماساژ تایلندی

یکی از انواع ماساژ، ماساژ سنتی تایلندی است. این روش تنها مالش عضلات و مفاصل نیست، بلکه مانی پولاسیون نقاط ماساژ در امتداد خطوط غیرقابل رویت بنام ” 10 خط اصلی ماساژ” است که مشابه خطوط انرژی در طب چینی می‌باشد. این خطوط که در زبان تایلندی “sen pra tan sib”   نامیده می‌شود در حدود 2 سانتی متر زیر پوست قرار دارند و در سرتاسر بدن منتشر می‌شوند. بر اساس نظریه ماساژ تایلندی، سلامت و تندرستی فرد به تعادل چهار عنصر بستگی دارد. عنصر باد این خطوط را برای جاری شدن و انتقال انرژی در سراسر بدن به‌کار می‌گیرد. مسدود شدن جریان باد ممکن است سبب ناراحتی یا در نهایت بیماری شود. در هنگام فشار بر این خطوط، جریان انرژی داخلی (باد) در بدن تحریک می‌گردد. این امر به طور مستقیم ارگان‌ها و غدد بیمار را تحت تاثیر قرار داده و همچنین سموم را از بدن خارج می‌کند.

برای انجام ماساژ سنتی تایلندی، لازم است فشار نسبتا زیادی را جهت تحریک نقاط ماساژ بکار ببرید. بنابراین، با ماساژ با روغن و ماساژ سوئدی متفاوت است. ماساژ سنتی تایلندی به مانند رفلکسولوژی است که گاهی اوقات سبب درد می‌شود. با این حال بعد از آن احساس انرژی مجدد و تازه شدن خواهید داشت.

ماساژ عمیق بافت

تنش‌های مزمن، عضلات را که در دورترین بخش‌های سطح بدن قرار دارند هدف قرار می‌دهد. پشت انسان دارای پنج لایه عضله می‌باشد. بیشتر ماساژها از جمله ماساژ سوئدی تنها به دو لایه نخست دسترسی دارند. ماساژ عمیق بافت از ضربات آهسته، فشار مستقیم یا حرکات اصطکاکی استفاده می‌کند که در سرتاسر این لایه‌ها توزیع می‌شود. ماساژ درمانگرها از انگشتان، شست‌ها یا حتی گاهی اوقات آرنج‌ها به منظور وارد آوردن فشار لازم استفاده می‌کنند. طبق اظهارات یکی از ماساژ درمانگرهای سالن ساراسوتا، بسیاری از بیماران پس از درمان عمیق بافت احساس درد می‌کنند، اما این تنها واکنش طبیعی بدن به ضربات سنگین و آهسته است.

ماساژ ورزشی

یکی از انواع ماساژ است که به منظور کمک به تمرینات آموزشی ورزشکاران و انجام بهتر تمرینات طراحی شده است. این تکنیک‌ها شبیه ماساژ سوئدی و ماساژ عمیق بافت می‌باشند، اما بنا به اظهارات یکی از درمانگران مرکز ساراسوتا، ماساژ ورزشی به منظور برآورده کردن نیازهای خاص ورزشکاران تعبیه شده است. ماساژ قبل از رقابت می‌تواند به گرم شدن عضلات و بهبود گردش خون قبل از مبارزه کمک کند، در عین حال می‌تواند به نیرومند کردن یا آرامش ورزشکار و تمرکز بر مبارزه نیز کمک کند. ماساژهای پس از رقابت نیز موجب دفع سموم بدن و مواد زاید و تسریع بازیابی قدرت بدنی می‌شود.

ماساژ بازتابی (رفلکسولوژی)

تا حدودی با بیشتر تکنیک‌های ماساژ درمانی تفاوت دارد. زیرا بر نقاط حیاتی و بسیار مهم دست و پاها تمرکز دارد. این تکنیک با این نگرش موثر است که نقاط خاصی از بدن بر روی دست و پاها وجود دارند که به طور مستقیم با اندام‌هایی مانند کبد، قلب، ریه‌ها و غیره در ارتباط می‌باشند. ماساژ بازتابی این نقاط را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا موجب عملکرد بهتر اندام‌ها یا حتی درمان اختلالات آنها گردد. با این‌حال، یکی از ماساژورهای سالن ساراسوتا پیشنهاد می‌کند زنان باردار از انجام این ماساژ به دلیل احتمال بروز درد زایمان استفاده نکنند.

در ماساژ رفلکسولوژی، با سر انگشت، شست دست و دیگر انگشتان، نقاط بازتابی تحت فشار قرار می‌گیرند. فشار انگشتان باید محکم و عمیق بوده و در عین حال آزاردهنده نباشد و به گونه‌ای وارد شود که شخص تحت درمان، در نقاط مختلف پاها و دست‌ها حساسیت متفاوتی احساس کند. اینکه شخص در نقاطی، چه میزان درد و حساسیت دارد به بازتاب درمانگر کمک می‌کند تا به بیماری در قسمت‌های مختلف بدن پی ببرد. در واقع کار بازتاب درمانگر در این مرحله، شناسایی قسمت‌هایی از بدن است که از حالت تعادل خارج شده و به اصطلاح بیمار شده‌اند با شناسایی این بخش‌ها، می‌تواند آنها را درمان کند.

ماساژ هات استون (سنگ داغ)

ماساژ سنگ داغ یکی از انواع ماساژ است که قرن‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هر چند توسط ماری نلسون ماساژ درمانگر اهل آریزونا به شکل کنونی آن احیا شده است. وی نام تجاری درمان لااستون را برای این کار انتخاب کرد.

ماساژ کف پا

ماساژ کف پا یکی از انواع ماساژ است. انجام ماساژ یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. افراد در زمان‌های مختلف دست به این کار می‌زنند. اگر دقت کرده باشید، گاهی وقت‌ها که در بخشی از بدن احساس درد و ناراحتی می‌کنیم، ناخودآگاه آن نقطه را ماساژ می‌دهیم یا زمانی که سردرد داریم، شروع به ماساژ شقیقه و پیشانی خود می‌کنیم. ماساژ، واکنشی طبیعی و غریزی به وجود درد یا عارضه در بدن است که گهگاه به آن رو می‌آوریم.

با اینکه افراد تصور می کنند برای انجام ماساژ درمانی، حتما باید هزینه زیادی بپردازند، باید گفت هر کس می‌تواند ماساژ درمانی را بدون تقبل هیچ هزینه ای روی خود انجام دهد. بسیاری از افرادی که می‌گویند به هیچ وجه دست زدن به پاهایشان را دوست ندارند از یک ماساژ محکم و ریتمیک پا لذت می‌برند. اما این ماساژ واقعا باید محکم باشد وگرنه شما را غلغلک خواهد داد.

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)
ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

ماساژ دست

شاید درجامعه امروز بسیاری از مردم از فواید ماساژ بی‌اطلاع باشند. بسیاری از سردردها، دردها، بی‌خوابی، تنش و اضطراب از طریق دست‌هایمان قابل درمانند. ماساژ درمانی علاوه بر این فواید، می‌تواند فرد را از لحاظ جسمانی و روانی درمان کند که در این میان می‌توان به بهبود گردش خون، آرامش عضلات و کمک به دستگاه گوارش اشاره کرد. از سویی ماساژ دست سیستم لنفاوی را تحریک کرده و دفع مواد زاید بدن را تسریع می‌کند و در نهایت احساس خوبی در بدن القا می‌کند که با هیچ درمان دارویی جدیدی قابل مقایسه نیست. به گفته محققان اثرات خود ماساژدرمانی به اندازه ماساژی است که یک درمانگر انجام می‌دهد. شما در طول روز می‌توانید خود را در زمان‌های مختلف ماساژ دهید. به طور مثال زمانی که تلویزیون تماشا می‌کنید دست‌های خود را ماساژ دهید.

ماساژ صورت

یکی دیگر از انواع ماساژ، ماساژ صورت است. ماساژ صورت به شکل دایره‌های کوچکی معمولا از قسمت‌های میانی صورت شروع شده و با نظم خاصی به طرفین صورت و گردن امتداد می‌یابد و در همان نقاط خاصی از پوست، تحت فشار و تحریک موضعی قرار می‌گیرند. از شایع‌ترین این نقاط می‌توان نقاطی در ریشه بینی، دو طرف گوشه‌های دهان، جلوی گوش، گوشه‌های داخلی چشم، روی گیجگاه و نقطه‌ای بین لب فوقانی و چانه را نام برد.

توجه کنید که ماساژ باید به صورت حرکت آهسته و نقطه به نقطه انجام شود و این حرکت باید کاملا ملایم و بدون فشار بوده و در ضمن نباید باعث کشیده شدن پوست شود. جهت حرکت دست باید به صورت دایره‌ای کوچک به سمت بالا بوده و عضلات صورت نباید به طرف پایین کشیده یا فشرده شوند.

قبل از انجام ماساژ، شستشوی دست فرد ماساژ دهنده با آب و صابون ضروری است. اگر فرد لنز چشمی دارد باید درآورده شود. مصرف کرم یا روغن ماساژ الزامی است.اگر پوست صورت شما دارای زخم یا بریدگی، آکنه شدید یا کورک یا هر نوع عفونت پوستی دیگر و التهاب یا اگزمای شدید است، و یا چنان چه اسکار و جوش جدید در صورت شما ایجاد شده است و یا در حال شکل‌گیری است نباید سراغ ماساژ صورت بروید. در این موارد بهتر است قبل از ماساژ پوست صورت، با پزشک مشورت کنید.

همچنین در مورد بیماری آکنه و روزاسه روش ماساژ خاصی وجود دارد که از مرکز صورت شروع شده و با حرکت ملایم جادویی به سمت اطراف و به طرف گردن کشیده می‌شود که باعث بهتر شدن حرکت لنفی صورت شده و قرمزی شدید را که همواره در این بیماران وجود دارد، کاهش می‌دهد. این روش به عنوان درمان مکمل بیماری روزاسه می‌توان استفاده کرد، ولی در کل توصیه این است که در صورت وجود سایر بیماری‌های پوستی در صورت، این کار انجام نگیرد و هر نوع ماساژ پوستی توسط فرد تعلیم دیده و بدون عجله و کشش خاصی صورت پذیرد.

ماساژ سردرد

سردردها در میان مردم بسیار شایع هستند و علت آن می‌تواند عواملی چون خستگی چشم، موقعیت، تغذیه و استرس باشد. یکی از انواع ماساژ، ماساژ برای سردرد است. بعضی اوقات، دلایل این سردردها می‌تواند خیلی بد باشد. باید در مورد سردردهای مدوام با پزشک مشورت کنید.

دوران روی کف سر

برای تسکین تنگی یا حس خفگی، دستتان را روی کف سر، ماساژ گیرنده بگذارید. نقاط تماس، شست و انگشت‌هایتان باشند. انگشت‌هایتان را از هم باز نگه دارید و تا جایی که ممکن است سر را پوشش دهید و دایره‌هایی را در آن قسمت رسم کنید. روی چندین محل متفاوت برای بهبود گردش خون این عمل را تکرار کنید و با دست دیگر سر ماساژ گیرنده را حمایت کنید. به آرامی شروع کنید و فشار را افزایش دهید تا به اندازه‌ای که گرفتگی کاهش پیدا کند.

فشار با شست روی گردن

وقتی یک نفر سردرد دارد، سعی کنید گرفتگی گردن را تسکین دهید زیرا گرفتگی گردن، دلیل بیشتر سردردها است. در این روش ماساژ گیرنده بنشیند و شست‌هایتان را روی عضلات اطراف ستون فقرات گردن بگذارید و دایره‌هایی را در حالیکه به سمت پایه جمجمه بالا می‌روید رسم کنید. در حال ماساژ دادن نقاط کشش به زیر جمجمه فشار وارد کنید و به سمت گوش ها کار کنید.

فشار با شست روی دستها

ماساژ این نقطه سردرد را تسکین می‌دهد (به ویژه اگر منشا گوارشی داشته باشد). شست‌تان را از بین شست و انگشت اشاره ماساژ گیرنده قرار دهید و انگشت وسطی‌تان را در زیر بگذارید. گودی کوچک نقطه 4GI را پیدا کنید. فشار اعمال کنید و دایره‌هایی روی آن نقطه با نوک شست‌تان رسم کنید. فشار را کنترل کنید و روی دست دیگر این عمل را تکرار کنید.

ماساژ ریلکسی

یکی از انواع ماساژ، ماساژ ریلکسی است. اضطراب مانع عملکرد طبیعی بدن می‌شود و در موارد مزمن به مراقبت‌های خاص نیاز دارد. برای موقعیت‌های موقتی، استفاده از این تکنیک ها، اضطراب ذهنی را تسکین می‌دهد. اما این روش بر روی ترس‌های متداول مربوط به آینده تاثیرگذار نیستند. از ماساژ برای اضطراب‌های لحظه‌ای استفاده کنید.

فشار با شست روی مچ

با یک دست، دست ماساژ گیرنده را بگیرید و با دست دیگر نقطه bp  قرار گرفته بین تاندون به فاصله دو انگشت و نیم پایین مچ را پیدا کنید. شست‌تان را روی این نقطه بگذارید و به آرامی فشار وارد کنید، چند ثانیه صبر کنید بعد رها کنید.

فشار با شست روی مچ

گودی قرار گرفته در زیر مچ را (تقریبا در امتداد انگشت کوچک بر روی وجه درونی مچ نقطه 7c) پیدا کنید. نوک شست‌تان را نزدیک استخوان قرار دهید و فشار وارد کنید. چند ثانیه صبر کنید. بعد رها کنید تا نقش کمک‌کننده داشته باشد و اضطراب را کم کند. این عمل را روی مچ دیگر تکرار کنید.

تماس سطحی روی پشت بدن

دست‌هایتان را به کمی روغن گرم آغشته کنید و به شکل وسیع‌تر و به شکل جارو زدن با پشت بدن ماساژ گیرنده تماس برقرار کنید. از کمر به سمت شانه ها بالا بروید به طوری که دست هایتان نزدیک شانه از هم جدا شوند و روی لبه کناری دنده‌ها به سمت پایین برگردید. به آرامی تکرار کنید تا به ماساژ گیرنده اطمینان بدهید. بعد با تماس روی کمر، پاها و تا نوک پا حرکت را تمام کنید.

ماساژ سیاتیک

قطعا ماساژ درمانی احساس بسیار خوبی به انسان می‌دهد. یکی از انواع ماساژ، ماساژ سیاتیک است. پس از اتمام ماساژ، احساس سبکی و راحتی بسیار می‌کنید. اما آیا ماساژ درمانی روش مناسبی برای درمان سیاتیک یا کمردرد است؟

سیاتیک و انواع مشکلات کمر بیشتر نیازمند استفاده از فیزیوتراپی است تا ماساژ درمانی. ممکن است ماساژ به شما کمک کند بتوانید کمی در بدنتان کشش ایجاد کنید، اما نمی‌توانید عدم تعادل عضلات و اختلال در وضعیت آن را اصلاح نمایید. بنابراین، چنانچه از این روش درمانی برای از بین بردن سیاتیک یا سایر مشکلات مربوط به کمرتان به همراه سایر درمان‌ها استفاده می‌کنید شاید این روش بهتر باشد.

ماساژ درمانی در میزان درد شدید عصب سیاتیک تاثیر زیادی ندارد. این روش تنها زمانی موثر است که درد تا حدودی کاهش یافته باشد. بنابراین باید در مورد روش صحیح ماساژ مورد استفاده کاملا مراقبت باشید. چنانچه ماساژ بطور غلط انجام گیرد، ممکن است شما دچار مشکل بزرگتری شوید. بنابراین، تنها به متخصص آن مراجعه نمایید.

درصورتی که به درستی انجام شود، ماساژ درمانی می‌تواند برای افرادی که مبتلا به درد سیاتیک یا کمردرد هستند بسیار مفید باشد. اگر ماساژ درمانگر شما اطلاعات کافی در مورد آناتومی و سیاتیک داشته باشد، درآن صورت وضعیت بهتری خواهید داشت.

متخصص ماساژ با صلاحیت باید شناخت واقعی از بدن، عدم تعادل عضلات و روش انجام ماساژ درمانی داشته باشد. همچنین، درمانگر باید از روش‌های مختلف به منظور تسکین هر چه بیشتر درد استفاده نماید. به طور مطلوب، مشاوران از سیستم‌های انرژی به همراه ماساژ معمولی بدن استفاده می‌کنند. هر چند سبک‌های ماساژدرمانی بسیار اندک است، برخی از آنها بیشتر استفاده می‌شوند. مانند: ماساژ استخوانی، ماساژ سنت جان ورت و ماساژ پزشکی. زمانی که به دنبال متخصص می‌گردید، ممکن است بخواهید به دنبال کسی بگردید که در یکی از روش‌ها تخصص داشته باشد.

بدین ترتیب ماساژ درمانی برای تسکین درد سیاتیک بسیار مفید است. بسیاری از ماساژ درمانگرها امروزه از تکنیک‌های مختلف در طول هر جلسه استفاده می‌کنند. ممکن است ماساژ سنتی، انرژی درمانی ریک یا حتی اگر خوش شانس باشید ماساژ عدم تعادل عضلات را تجربه کنید. ماساژ همچنین به افزایش انعطاف پذیری مفاصل، خواب راحت، تسکین کمردرد، و کاهش احساس افسردگی کمک می‌کند.

درصورت امکان بکوشید درمانگری را بیابید که در زمینه عدم تعادل عضلات اطلاعاتی دارد. این نوع درمانگرها بسیار نادر هستند، اما اگر بتوانید یکی از آنها را بیابید، بسیار خوش شانس خواهید بود. در بسیاری از موارد درد عصب سیاتیک در اثر عدم تعادل عضلانی ایجاد می‌شوند. بنابراین ماساژ درمانگری که در این زمینه اطلاعاتی دارد می‌تواند بسیار موثر و مفید واقع شود.

ماساژدرمانی چه مزایایی برای سیاتیک دارد؟ ماساژ از زمان‌های قدیم به عنوان راهی جهت بهبود گردش خون و کاهش تورم بدن استفاده می‌شده است. این کار از طریق حرکت و به جریان انداختن لنف انجام می‌شود. در حقیقت زمانی که لنف در سیستم گردش خون انباشته می‌شود مانع از گردش خون مناسب بدن می گردد. همچنین با انجام ماساژ درمانی محدوده حرکتی بیشتری خواهید داشت، احساس آرامش بهتری خواهید کرد، خواب بهتری خواهید داشت و از نظر خلق و خو نیز در وضعیت بهتری خواهید بود.

ماساژ به تسکین مواردی از درد سیاتیک که در اثر انقباض عضلانی ایجاد می‌شود مانند سندرم پیریفورمیس یا کشش عضله پسواس نیز کمک می‌کند. البته ماساژ با بسیاری از عوامل مهم و اصلی کمردرد و سیاتیک از قبیل عدم تعادل عضلات، وضعیت نامناسب بدن، یا سایر عادت‌های فردی در طول روز ارتباطی ندارد.

چنانچه ماساژدرمانی به همراه سایر درمان‌های سیاتیک استفاده شود، نتیجه بهتری می‌گیرید. اما با ماساژ تنها نمی‌توانید سیاتیک خود را درمان کنید. شاید استفاده از ماساژ درمانی همراه با سایر درمان‌ها مانند ورزش‌های کششی که موجب بازیابی تعادل و حفظ بدن می‌گردد موثرتر باشد.

ماساژدرمانی را امتحان کنید. پس از آن متوجه می‌شوید که احساس بسیار خوبی خواهید داشت. بکوشید مشکل اصلی خود را از طریقی حل کنید. در آن صورت مطمئن باشید که آخرین راه تسکین درد را نیز یافته‌اید.

رایحه درمانی و ماساژ درمانی

هنر رایحه درمانی، استفاده از روغن های اسانسی برای حفظ سلامت فیزیکی، روانی و معنوی است. این روش تاثیرات ماساژ را چند برابر می‌کند. درواقع رایحه درمانی و ماساژ با روغن‌های معطر روشی بسیار موثر در کنار درمان با طب سوزنی و سایر درمان‌های مکمل است. ماساژ درمانی با روغن‌های گیاهی بسیار قوی و اثرگذار است. مولکول‌های ریز روغن‌های اسانسی به راحتی جذب پوست می‌شود و در نتیجه به لنف و جریان خون نفوذ می‌کند. علاوه بر ماساژ مستقیم روغن‌ها در طول ماساژ بر روی پوست می‌توانید مقداری از روغن‌های اسانسی را در دستگاه بخور یا دیفیوزر ریخته و اجازه دهید درحین ماساژ در هوا پخش شود.

از چه روغن هایی برای ماساژ می توان استفاده کرد؟

برای ماساژ لازم است ترکیبی از روغن‌های اسانسی و روغن‌های حامل یا روغن‌های پایه را استفاده کنید. روغن‌های اسانسی روغن‌های غلیظی از گیاهان و گل‌ها هستند که حاوی عطر و خواص گیاهان هستند و به دلیل غلظت بالای این روغن‌ها برای مصرف باید چند قطره از آنها را با یک روغن حامل رقیق و سپس بر روی بدن استفاده کنید. این روغن‌ها برای انواع ماساژ استفاده می‌شوند.

به ازای هر قاشق غذاخوری روغن حامل می‌توانید 5 قطره روغن اسانسی مخلوط کنید. برای ماساژ کل بدن به 20 سی سی روغن نیاز است که می‌توان به آن 6 تا 8 قطره روغن اسانسی اضافه کرد. روغن‌های اسانسی را همیشه باید در بطری‌های شیشه‌ای تیره رنگ و دور از نور نگهداری کرد. نور خورشید آنها را فاسد می‌کند. اگر بطری شیشه‌ای حاوی روغن اسانسی خالص را در جای سرد نگهداری کنید، تاریخ مصرف 2 تا 3 سال خواهد بود. وقتی روغن‌های اسانسی با روغن حامل رقیق می‌شوند، باید در طول چند ماه مصرف شوند اگر نه فاسد خواهند شد. تهیه روغن‌های اسانسی خالص بسیار اهمیت دارد. روغن‌های قلابی و ترکیبی ممکن است عوارض جانبی خطرناک و ناخوشایندی داشته باشند. گاهی اوقات روغن‌های اسانسی را با  الکل، مواد مصنوعی یا روغن های دارویی ارزان‌تر ترکیب می‌کنند.

انواع روغن ماساژ

روغن های حامل برای ماساژ

روغن های حامل روغن‌هایی هستند که ازطریق پرس سرد هسته میوه‌ها و بذر گیاهان به‌دست می‌آیند. این روغن‌ها سرشار از اسیدهای چرب مفید و ویتامین هستند و برای رقیق کردن روغن‌های اسانسی مورد استفاده در انواع ماساژ استفاده می‌شوند.

روغن بادام

روغن بادام طرفداران زیادی دارد. این روغن بسیار نرم است و استفاده از آن حس آرامش بخشی به فرد القا می‌کند. سریع جذب می‌شود. زیاد روی پوست نمی‌ماند. ایجاد حساسیت نمی‌کند. خیلی چرب نیست و به راحتی پخش می‌شود و در ضمن، خوشبو و دارای عطر ملایم هم هست.

خرید روغن بادام

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور هم زیاد چرب نیست، اما معمولا با روغن بادام و روغن جوانه گندم ترکیب می‌شود، سبک است و بوی زننده‌ای ندارد.

خرید روغن هسته انگور

روغن زردآلو

روغن زردآلو پوست را تحریک نمی‌کند و خوب روی پوست پخش می‌شود.

خرید روغن زردآلو

روغن آووکادو

 روغن آووکادو رنگ سبز تیره‌ای دارد و نسبت به سایر روغن‌ها سنگین‌تر است. به علت چرب بودن فوق العاده‌اش معمولا با دیگر روغن‌ها مثلا روغن بادام ترکیب شده، سپس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید روغن آووکادو

روغن جوجوبا

این روغن از دانه گیاه جوجوبا گرفته می‌شود. خوشبو است و خاصیت ضد میکروبی دارد. برای دردهای مفصلی و ناراحتی‌های پوستی مفید است، پوست را تحریک نمی‌کند و سریع و آسان جذب می‌شود.

خرید روغن جوجوبا

روغن جوانه گندم

بوی ملایم این روغن، باعث شده در روش‌های ماساژ آروماتراپی رواج داشته باشد. هنگامی که با روغن بادام شیرین ترکیب می‌شود، استفاده از آن راحت‌تر است.

خرید روغن جوانه گندم

روغن نارگیل

زنجیره چربی روغن نارگیل مدت طولانی‌تری روی پوست می‌ماند، استفاده از آن راحت است، حساسیت‌زا نیست و لباس‌های فرد را رنگی نمی‌کند.

خرید روغن نارگیل

سایر روغن های حامل

 دیگر روغن‌های مورد استفاده در ماساژ عبارتند از: روغن زیتون، کره‌های گیاهی، روغن هسته هلو، روغن گلرنگ. هر کدام از این روغن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و برای شرایط به‌خصوصی مناسب‌تر هستند.

روغن های اسانسی برای ماساژ

روغن ترنج

خواص این روغن عبارت است از: ضد افسردگی و دلشوره، ضدعفونی کننده، متعادل کننده و شاداب کننده.

خرید روغن ترنج

روغن بابونه

خواص این روغن عبارت است از: متعادل‌کننده، رفع کننده قرمزی و برطرف کننده التهاب، تسکین دهنده.

حاوی ماده ضد التهاب آزولین می‌باشد، برای برطرف کردن کولیت (التهاب روده، گاستریت، التهاب معده) و درماتیت (التهاب پوست) بسیار مناسب است.

اثر تسکین دهنده آن روی اعصاب، زبانزد همگان است و به رفع دلشوره کمک می‌کند.

خرید روغن بابونه

روغن سرو

خواص: قابض و مانع ترشح، احیا کننده سلامتی، کاهش دهنده ورم و باد بدن، درمان شب ادراری و اگر به آرامی روی پوست نوازش شود می‌تواند واریس را درمان کند.

خرید روغن سرو

روغن اکالیپتوس

خواص: برای بخور و ماساژ سینه (جهت رفع اختلالات تنفسی نظیر آسم، سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و عفونت گلو) فوق العاده مناسب است.

مسکن دردهای ناشی از التهاب مفاصل، دردهای ماهیچه‌ای و روماتیسمی بوده و برای تحریک مغز و قدرت تمرکز مفید است.

خرید روغن اکالیپتوس

روغن کندر

خواص این روغن عبارت است از: خلط آور، نشاط آور، شفابخش و جوان کننده و کاهش دلشوره و اضطراب و آسیب‌های روحی گذشته.

خرید روغن کندر

روغن گل شمعدانی

خواص این روغن عبارت است از: برطرف کننده دلشوره و اضطراب است. حالت‌های عصبی و مشکلات قاعدگی را برطرف می‌کند و دفع کننده سموم است.

خرید روغن شمعدانی

روغن گل یاس

این روغن به نام پادشاه روغن‌های معطر معروف بوده و از آن جایی که گران قیمت است، نوع تقلبی آن در بازار به وفور دیده می‌شود. در درمان افسردگی مفید است. احساس خوش بینی و اعتماد به نفس در فرد ایجاد می کند. برای رفع خونسردی و بی تفاوتی نیز مناسب است.

برای تقویت قوای جنسی درمردان و زنان، همچنین برای برطرف کردن ترک های پوست هم مفید است و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

روغن اسطوخودوس (لوندر)

رایحه خوشبوی این روغن درمان عالی برای رفع افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی است. برای درمان فشار خون بالا، درد کمر، التهاب مفاصل، روماتیسم، رگ به رگ شدگی و گرفتگی ماهیچه‌های گردن مناسب است. همچنین برای بیماری‌های پوستی، کبودی، اگزما، آکنه، پسوریازیس نیز مفید است.

خرید روغن لوندر

روغن لیمو

برای درمان حالت اسیدی معده توصیه می‌شود. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و انرژی را به بدن باز می‌گرداند. همچنین به درمان پوست و موی چرب کمک می‌کند.

خاصیت قلیایی دارد، ضد عفونی‌کننده است و دستگاه گردش خون را تحریک و خون را رقیق می‌کند. همراه با روغن سرو برای واریس مناسب است.

احتیاط: پس از درمان با این روغن، محل درمان تا مدتی نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد.

خرید روغن لیمو

روغن بهارنارنج

یکی از موثرترین روغن‌های ضد افسردگی است و برای رفع انواع مشکلات عصبی مفید است. دلشوره، تنش و شوک را برطرف می‌سازد. برای قولنج عصبی، سوءهاضمه عصبی و کولیت روده نیز مناسب است. مصرف این روغن از شکاف و ترک خوردن پوست جلوگیری می‌کند. تقویت‌کننده قوای جنسی بوده و برای سردمزاجان مفید است.

خرید روغن بهارنارنج

روغن رز

رایحه‌های دل‌انگیز آن تاثیر عمیقی روی احساسات می‌گذارد، بطوری که قلب پر از عشق و دوست داشتن می شود. همچنین احساسات مثل غم و اندوه، افسردگی، حسادت، تنفر و … کاهش می‌دهد. برای تنظیم سیکل قاعدگی، پاکسازی و تقویت رحم خانم ها مناسب است و داروی سودمندی برای یائسگی و سندرم پیش از قاعگی است. برای افزایش میل جنسی در خانم‌ها و آقایان مناسب است.

خرید روغن رز

روغن ماساژ خوب 3 ویژگی دارد

  1. . عطر و اسانس زیادی ندارد: روغن هایی که بوی تندی دارند، نه تنها بیمار، بلکه تمام اطرافیان را هم آزرده می‌کنند. فرض کنید شخصی بخواهد به تناوب، یک روز درمیان، از روغنی معطر استفاده کند. در این صورت ماندن او در خانه و محیط های اجتماعی، غیرممکن می‌شود. شستشوی این روغن‌ها دشوار است و بوی برخی از این روغن‌ها آنقدر زیاد است که با شستشو هم از بین نمی‌روند.
  2. حساسیت زا نیستند: اگر روغن‌هایی که در انواع ماساژ استفاده می‌شوند، خالص نباشند و ترکیبات مصنوعی در آنها به کار رفته باشد، استفاده از آنها در دراز مدت سبب واکنش‌های پوستی و آلرژیک می‌شود. البته 80 تا 90 درصد روغن‌های پرکاربرد از عصاره گیاهان استخراج می‌شوند.
  3. خیلی چرب نیستند: اگر روغنی خیلی چرب باشد، مدتی بعد از استفاده باعث می‌شود که پوست به شدت لغزنده و ناخوشایند شود.
ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)
ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)
طرز استفاده از روغن ها در ماساژ

روغن‌ها در انواع ماساژ استفاده می‌شوند. در ادامه طرز استفاده از روغن‌ها را می‌خوانید:

  1. روغن را نباید مستقیما روی پوست ماساژ گیرنده بریزیم، این عمل برای بعضی افراد ناخوشایند است. ابتدا روغن را روی دستان خود بریزید و بعد آن را به پوست بدن ماساژ گیرنده بمالید. برای شروع می‌توانید از 3 تا 4 قاشق چای‌خوری روغن برای ماساژ استفاده کنید و در صورت لزوم از مقدار بیشتری استفاده شود.
  2. اگر روغن سرد است ابتدا آن را میان دست‌های خود با مالش دادن گرم کرده و سپس روی بخشی از بدن که قصد ماساژ آنمنطقه را دارید بمالید.
  3. روغن را با کف هر دو دست به پوست بمالید و توجه داشته باشید که حرکات دست‌ها باید منظم، نرم و آرام باشد طوری که ماساژ گیرنده احساس آرامش کند.
  4. تمام قسمت‌هایی را که می‌خواهید ماساژ دهید باید آغشته به روغن باشد پس هیچ قسمتی را از یاد نبرید.
  5. نباید روغن اضافه زیادی روی پوست دیده شود. برای مثال جهت ماساژ پشت با هیکل متوسط، دو قاشق غذاخوری روغن کافی است.
  6. سینه، پا یا پشت بدن که موی بیشتری دارد روغن بیشتری هم می‌خواهد. باید توجه داشته باشید که با کشیدن دست‌ها روی سطوح پوست ماساژ گیرنده باعث کشیده شدن موها و ایجاد درد نشوید.
سخن پایانی

ماساژ دادن عبارت است از یک سری حرکات و مهارت‌های دستی که به طور منظم و خاص بر روی بافت‌های بدن جهت تاثیر بر سیستم عصبی، عضلانی، پوست، مفاصل و گردش خون به کار می رود. با انواع ماساژ و تکنیک‌های آن آشنا شدیم. از جمله ماساژ سوئدی، ماساژ تایلندی، ماساژ چینی، ماساژ هندی سر، ماساژ ورزشی و …با استفاده از روغن‌های اسانسی و رایحه درمانی می‌توانید اثرات ماساژ را چندین برابر کنید فقط باید حواستان باشد که روغن‌های کاملا خالص تهیه کنید. برای تهیه روغن خالص به نام برند آن و گواهینامه‌های بین‌المللی آن دقت کنید.

شرکت نارین گل بهترین روغن‌های ارگانیک را را بالاترین کیفیت و درجه خلوص در اختیار شما می‌گذارد. زیرا نارین گل حساسیت بسیار زیادی در انتخاب محصولات خود دارد و آنها را از شرکت موکشا اتریش به ایران وارد می‌کند. تمامی گیاهان با نظارت شرکت موکشا در هند پرورش می‌یابند و سپس از آنها روغن‌های ارگانیک تولید می‌شود. تمامی محصولات نارین گل گواهینامه ارگانیک از آمریکا و هند، گواهینامه بهداشت جهانی و سلامت محصول و گواهینامه عدم تست روی حیوانات دارند.

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)
ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)

خدمات ماساژ در منزل و محل شما-لوکیشن از شما تخت و لوازم از ما-ماساژ کرج

ماساژ کرج ماساژ دستگاه گان کرج-سالن ماساژ کرج ماساژ در منزل کرج

ماساژ چیست؟ (مقاله جامع ماساژ و انواع ماساژ)